Gemeente Gemeente Hove

Digitale watermeters

OMWILLE VAN CORONAVIRUS 3 WEKEN UITGESTELD! Begin april krijg je een brief in de bus van water-link. Niet met een factuur, wel om een afspraak te maken op een moment dat voor jou past. Iedereen in Hove krijgt namelijk een digitale watermeter tussen april en juni 2020.

Waarom krijg je een digitale watermeter?

De komende jaren krijgt iedereen binnen het leveringsgebied van water-link een nieuwe digitale watermeter. Zowel bij bestaande watermeters als bij nieuwe aansluitingen wordt een digitaal exemplaar geplaatst. Die nieuwe watermeter maakt het leven veel gemakkelijker en helpt je om minder water te verbruiken. Om te komen tot deze grootschalige vervangingsoperatie is water-link niet over één nacht ijs gegaan. De digitale watermeter werd uitvoerig getest in een pilootproject bij duizend proefpersonen. Zij reageerden alvast enthousiast.

Hoeveel kost die digitale watermeter?

Als je al een wateraansluiting had, is de vervanging kosteloos. Je moet dus helemaal niets betalen op het moment van de vervanging. Bij een nieuwe aansluiting zit de prijs van de digitale watermeter vervat in de totaalprijs. De facturatiecyclus verloopt bij een digitale watermeter identiek als bij een analoge watermeter: per jaar ontvang je drie vaste voorschotfacturen en één afrekeningsfactuur. Je ontvangt dus geen extra afrekeningsfactuur direct nadat de meter werd vervangen. Voor meer info over de tariefstructuur: www.water-link.be

Wat zijn de voordelen van een digitale watermeter?

Uiteraard worden de oude meters niet zomaar vervangen door een digitaal exemplaar. Lang en uitgebreid onderzoek geeft drie onweerstaanbare goede redenen aan:

1) Geen gedoe met meterstanden meer: met de oude watermeter moest je jaarlijks de meterstand doorgeven om de factuur correct te kunnen opmaken. De gegevens van de meter komen voortaan vanzelf bij water-link terecht. Sneller, nauwkeuriger en eenvoudiger.

2) Beter inzicht: voortaan kan je je waterverbruik heel nauwkeurig online opvolgen. Zo merk je vanzelf pieken en dalen op en krijg je meer inzicht in je waterverbruik. En als je ingrijpt en je verbruik terugschroeft, zie je dat natuurlijk achteraf op de factuur. Geen beter duwtje in de rug om minder te gaan verbruiken. Kijk op www.water-link.be/portaaldigitalemeters

3/ Bescherming tegen waterschade: een waterlek merk je niet altijd onmiddellijk op. Soms zit het verborgen in de kelder of in een muur. En voor je het weet, verspil je onnodig liters water of levert dit forse schade op. De digitale watermeter waarschuwt je via het webportaal als er zich iets abnormaals voordoet in je waterverbruik, zodat je sneller kan ingrijpen.

Nog vragen over digitale watermeters?

Neem contact op via www.water-link.be/contact of 078 35 35 09 (maandag tot vrijdag van 8 tot 16 uur).

Gepubliceerd op  wo 18 mrt 2020