Hove telt ondertussen al heel wat fietsstraten. Maar welke verkeersregels gelden er? We zetten ze even op een rij.
Een fietsstraat (of fietszone) is soms herkenbaar aan het rode wegdek, soms ook aan een groot fietspictogram. Het begin en einde ervan worden aangeduid met een verkeersbord. Je mag er met de auto inrijden, maar je mag er niet sneller rijden dan 30 km/u. Ook snelle fietsers moeten zich aan de limiet van 30 km/h houden.
Autos blijven achter de fietsers
In een fietsstraat mag je met de auto of andere motorvoertuigen geen fietsers inhalen!
Fietsers moeten zich uiteraard ook aan de regels houden: ze mogen de hele breedte van de rijbaan gebruiken voor zover deze enkel opengesteld is in hun rijrichting en de helft van de breedte langs de rechterzijde als de rijbaan is opengesteld in beide richtingen.
Fietsers mogen wel andere fietsers inhalen, zolang ze maar onder de snelheidslimiet blijven. Fietsen mogen ook gemotoriseerd verkeer inhalen. Dat moet wel gebeuren langs links, tenzij er een file is, dan mag het ook langs rechts.
Voor verkeer dat uit zijstraten een fietszone inrijdt, gelden de algemene verkeersregels. Dat wil zeggen dat indien er geen wegmarkering of verkeersbord een andere regeling aanduidt, de algemene voorrangsregel geldt: voorrang van rechts. Daardoor kan het gebeuren dat fietsers in een fietszone voorrang moeten geven aan verkeer dat langs rechts de fietszone inrijdt.
Fietsstraten in Hove
Hoverheide (gedeelte van F1-fietsostrade), Kasteelstraat (gedeelte van F1), Verbindingsstraat (gedeelte van F1), Dennenlaan (gedeelte van de F1), Elzenstraat (volledig, inclusief F16 en deel tussen Parklaan en L. Dumortierstraat), Meylstraat (gedeelte gelegen naast spoorweg), Oudstrijdersstraat, L. Van Lindenstraat, landschapspark Frijthout (voet- en fietsweg tussen L. Van Lindenstraat en Oudstrijdersstraat), A. Rodenbachstraat, J. Mattheessensstraat, Beekhoekstraat, J. Coveliersstraat, M. Vermeeschlaan en L. Dumortierstraat (gedeelte tussen Geelhandlaan en Molenstraat).