Gemeente Gemeente Hove

Aangifte van huwelijk

De huwelijksaangifte is een registratie bij de burgerlijke stand van het voornemen om te trouwen. De aangifte kan gebeuren ten vroegste 6 maanden en ten laatste 14 dagen voor de geplande huwelijksdatum.

Hoe aanvragen ?

De aangifte moet gebeuren bij de ambtenaar van de burgerlijke stand van de gemeente waar een van de aanstaande echtgenoten ingeschreven is in het bevolkings-, vreemdelingen- of wachtregister. Belgen die in het buitenland wonen (en waarvan de partner ook niet in België woont) kunnen toch in België trouwen. Dit kan in de gemeente waar je laatst ingeschreven was, of in de gemeente waar een bloedverwant tot de tweede graad is ingeschreven, of in de geboorteplaats (zo niet: in Brussel). 

De aangifte kan gebeuren door een van de aanstaande echtgenoten of door beiden.

Je moet volgende documenten kunnen voorleggen:

  • een voor eensluidend verklaard afschrift van de geboorteakten van beide partners. Voor personen die in België geboren zijn of van wie de geboorteakte in België overgeschreven is, vraagt de ambtenaar van de burgerlijke stand het afschrift zelf op;
  • een identiteitsbewijs;
  • als één van de echtgenoten de aangifte doet: een schriftelijk bewijs waaruit de instemming van de andere echtgenoot met de aangifte blijkt. De handtekening op het document moet gelegaliseerd zijn. 

Aanstaande echtgenoten die niet ingeschreven zijn in het bevolkings- of vreemdelingenregister moeten daarnaast ook de volgende documenten meenemen:

  • een bewijs van nationaliteit;
  • een bewijs van ongehuwde staat of van de ontbinding of nietigverklaring van een vorig huwelijk;
  • een bewijs van woonst (een bewijs van de inschrijving in het bevolkings-, vreemdelingen- of wachtregister en/of een bewijs van de actuele verblijfplaats).

Als de voorgelegde documenten in een vreemde taal zijn opgemaakt, moet er een beëdigde vertaling naar het Nederlands bijgevoegd zijn.