Gemeente Gemeente Hove

Vastgoedinformatie

Bij de verkoop of langdurige verhuur van een gebouw of een perceel grond moet je allerhande informatie (overheidsplannen, vergunningen, milieu, natuur, erfgoed, grond- en pandenbeleid, erfdienstbaarheden, heffingen) ter beschikking stellen aan de koper. Deze verplichting geldt zowel voor particulieren als voor notarissen en makelaars.

Hoe je een aanvraag kan doen, hangt af van wie je bent:

 Het dossier bevat data uit centrale Vlaamse bronnen die door de gemeente verder verrijkt zijn met gevalideerde lokale data. De aanvrager ontvangt het resultaat als één geheel via het Vlaamse webportaal, als PDF of in een eigen toepassing.

 Let wel op: Voor de inlichting stedenbouwkundige inbreuken kunnen enkel door de
 gemeente gekende
stedenbouwkundige inbreuken worden meegedeeld. Het is mogelijk
 dat er op het perceel inbreuken aanwezig zijn die niet gekend zijn door de gemeente
 omdat hiervoor nooit een Proces-verbaal van bouwmisdrijf werd opgemaakt. Deze niet-
 gekende maar toch bestaande inbreuken zijn de verantwoordelijkheid van de eigenaar!
 We raden dan ook aan om een grondige controle te (laten) doen tussen de officieel vergunde en de bestaande toestand.


Hoeveel kost het?
Een aanvraag ‘vastgoedinlichtingen voor overdracht’ in onze gemeente kost 80 euro per kadastraal perceel.
Naast de gemeentelijke retributie wordt er ook een platformretributie van €36,50 aangerekend per kadastraal perceel. Meer informatie over de kostprijsberekening kan je terugvinden op de gebruikersomgeving van het Vastgoedinformatieplatform.

Wat wijzigt er?

  • De gemeentelijke retributie blijft verschuldigd en zal samen met de platformretributie afgerekend worden via de toepassing waar u de aanvraag lanceert. Meer info

  • Het zal niet meer mogelijk zijn om dossiers ‘urgent’ te behandelen. Gelieve tijdig uw aanvraag te doen, rekening houdend met onze gemiddelde aflevertermijn die 10 dagen bedraagt en maximaal 30 dagen. Met de komst van het Vastgoedinformatieplatform beogen we op termijn een snellere aflevertermijn.

  • Het zal niet mogelijk zijn om ingediende dossiers nog te annuleren of wijzigen. Gelieve hiermee rekening te houden bij het indienen van uw aanvraag.

  • Merkt u een fout op in het dossier bij een bepaalde inlichting? U heeft één maand de tijd om ons de fout per e-mail te bezorgen en kosteloos een gecorrigeerde versie van het dossier te ontvangen.

  • Bij elke inlichting zal steeds de bronhouder vermeld staan. Enkel voor inlichtingen waarvoor de gemeente de informatieverstrekker is, kan u ons bij inhoudelijke vragen contacteren via omgeving@hove.be.