Gemeente Gemeente Hove

Schepencollege Hove tevreden met aflevering weigering door Lint voor aanvraag omgevingsvergunning project Fabriekstraat

Het college van burgemeester en schepenen van Lint weigerde in zitting van 24 februari 2025 de vergunning voor het bouwen van een opslaghal met ondersteunend kantoor, het aanleggen van een weg, parkeerplaatsen, fietsenberging, een hoogspannings- en een pomplokaal en groen rond het gebouw, het aanleggen van een infiltratievoorziening en het wijzigen van het terreinprofiel aan de Fabriekstraat.

De aanvraag is volgens het Lintse gemeentebestuur strijdig met de normen binnen het waterbeleid en de ontsluiting van de site is niet verkeersveilig.

Het schepencollege van Hove is tevreden met deze uitspraak: het diende bezwaar in tegen het project tijdens het openbaar onderzoek om volgende redenen:

  1. De mobiliteitsstudie geeft geen realistisch beeld van de mogelijke impact. Het toenemende (vracht)verkeer dat gepaard gaat met een logistiek bedrijf zal deels zijn weg vinden over het grondgebied van Hove, waarbij voornamelijk de Akkerstraat in het vizier komt. De Akkerstraat is een straat die gelegen is op een veelgebruikte fietsroute waardoor naast de toenemende drukte en (geluids)hinder ook het aspect veiligheid meespeelt. Om de noordelijke delen van Antwerpen te bereiken zal er hoofdzakelijk een verkeerstoename zijn van vrachtverkeer over het grondgebied van Hove en Kontich. De Molenstraat en Akkerstraat zijn woonstraten die hoofdzakelijk bestaan uit grondgebonden woningen en zijn niet uitgerust voor continu gebruik door (zwaar) vrachtverkeer.
  2. Het voorgestelde project staat haaks tegenover de doelstellingen van het Landinrichtingsproject Antwerpse Zuidrand en het hemelwater- en droogteplan van Hove, waarin gestreefd wordt naar het verbeteren van de biotische en abiotische kwaliteit van de Lachenebeek. De logistieke hal met veel bijkomende verharding wordt deels in overstromingsgebied gebouwd. Hierdoor komt er net minder, in plaats van de zo hard nodige meer, ruimte voor water in de beekvallei. De bijkomende verharding en de door het project verstoorde waterhuishouding kunnen stroomafwaarts, dus in Hove, tot meer wateroverlast leiden.
  3. Het project conflicteert met de plannen van het Regionaal Landschap om de
    Lachenebeek ecologischer in te richten en bijvoorbeeld in te zetten op het creëren van
    leefgebied voor de ijsvogel. Het voorliggende project wordt voorzien binnen een zogenaamde open-ruimte-kamer die enorm belangrijk is voor de gemeente Hove. Deze restanten van oude landschappen en leefgebieden dragen bij aan een leefbare omgeving en de identiteitsvorming van de gemeente.
  4. Het ontwerp is zeer zwak wat betreft groenbuffering en het respecteren van de waterloop. De aanleg van de verhardingen op een korte afstand van de waterloop is niet verantwoord. De natuurlijke insteek van de beek komt hierdoor sterk onder druk te staan en zorgt naast een sterk afspoelen van regenwater in de beek ook voor een achteruitgang van de biodiversiteit in de zones. Een duidelijke omschrijving van de samenstelling en visie op de groenbuffering ontbreekt waardoor de landschappelijke integratie niet verzekerd kan worden binnen deze aanvraag.

Het lokaal bestuur van Hove wenst te benadrukken dat het niet gebruikelijk is om een
dergelijk bezwaarschrift in te dienen tegen een dossier in een andere gemeente. De
gemeente Hove wenst enkel te reageren in het algemeen belang van haar inwoners en
wenst de constructieve samenwerking met haar buurtgemeentes verder te zetten.

Gepubliceerd op  di 11 mrt 2025