Gemeente Gemeente Hove

Attest van leven

JE KAN HET ATTEST OOK IN HET E-LOKET OPVRAGEN!

Het attest of bewijs van leven is een document waarmee je kan aantonen dat je nog in leven bent.

Dit document wordt soms gevraagd door pensioendiensten, verzekeringsinstellingen, ziekenfondsen, financiële instellingen, openbare besturen, een notaris, een advocaat, de rechtbank, de ambassade of het consulaat. Zo hoef je je bij deze personen of instellingen niet persoonlijk aan te bieden om aan te tonen dat je nog leeft.

Hoe aanvragen ?

Naargelang je situatie kan je het attest van leven aanvragen aan:

  • de dienst Burgerzaken van je gemeente (via het e-loket of ter plaatse na afspraak);
  • de ambassade of het consulaat van het land waar je verblijft.

Als je beschikt over een elektronische identiteitskaart, dan kan je het levensbewijs ook raadplegen, downloaden en afdrukken via Mijn Burgerprofiel en 'Mijn Dossier', de online toepassingen van het Rijksregister.

Het bewijs mag ook worden aangevraagd door een wettelijke vertegenwoordiger (ouder of voogd) of een gevolmachtigde.

Wat meebrengen?

Bij een volmacht moet de volmachthouder het volgende meebrengen:

  • de volmacht van de aanvrager;
  • de identiteitskaart van de aanvrager;
  • de eigen identiteitskaart.