Kom je naar België voor langer dan 3 maanden? Dan moet je je inschrijven in het rijksregister. Een lang verblijf is steeds gebonden aan voorwaarden en varieert van geldigheidsduur naargelang het statuut dat je aanvraagt. Dit kan op basis van tewerkstelling, studies, gezinshereniging, beschikker voldoende bestaansmiddelen of om medische of buitengewone redenen. Een groot verschil met het kort verblijf is dat je ingeschreven wordt in het wacht-, vreemdelingen- of bevolkingsregister.
Hoe aanvragen ?
Je kan een inschrijving in het rijksregister aanvragen bij de dienst burgerzaken. Je maakt hiervoor steeds een afspraak.
Burgers die tot de EU behoren:
- Je meldt je bij aankomst binnen de 3 maanden aan bij de dienst burgerzaken.
- We bespreken met jou de mogelijkheden inzake lang verblijf, de aanvraagprocedure en de voor te leggen documenten.
- Je hebt 3 maanden de tijd om de gevraagde bewijzen voor te leggen.
- Afhankelijk van het statuut neemt het gemeentebestuur of de Dienst Vreemdelingenzaken een beslissing.
- Bij een positieve beslissing kan je een verblijfskaart aanvragen.
Burgers die niet tot de EU behoren:
- Een visumplichtige niet-Belg kan een visumaanvraag voor lang verblijf (D-visum) indienen bij de Belgische diplomatieke of consulaire post die bevoegd is voor zijn verblijfplaats of zijn plaats van oponthoud in het buitenland. Je meldt je na binnenkomst in België binnen de 8 werkdagen aan bij de dienst burgerzaken.
- In bepaalde gevallen kan de aanvraag ook in België ingediend worden (bv. je hebt een C-visum of je bent vrijgesteld). We bespreken met jou de mogelijkheden inzake lang verblijf, de aanvraagprocedure en de voor te leggen documenten.
- De termijn voor het voorleggen van de bewijzen en de beslissing varieert per statuut.
- Bij een positieve beslissing kan je een verblijfskaart aanvragen.
Wat meebrengen?
- Identiteitskaart en/of paspoort van de aanvrager;
- Een recente pasfoto;
- Je gegevens i.v.m. je verblijfadres in Hove;
- Alle nodige documenten die je verblijfsaanvraag staven. Deze zijn afhankelijk van het statuut: arbeidscontract, arbeidskaart, uittreksel kruispuntbank zelfstandigen, beroepskaart, bewijs van bestaansmiddelen, ziektekostenverzekering, studiegetuigschrift, geboorteakte, huwelijksakte, medisch attest, …