Gemeente Gemeente Hove

Pincode identiteitskaart vergeten!?

Wie de pincode van zijn elektronische identiteitskaart niet meer kent, maar de pukcode nog wel bewaard heeft, kan met die pukcode op afspraak langsgaan bij de dienst Burgerzaken om ter plaatse een nieuwe pincode aan te maken.

Heb je ook de pukcode niet meer, dan kan je via het e-loket een nieuwe pukcode aanvragen als je identiteitskaart dateert van voor 1 januari 2022. De herdruk van de pukcode wordt dan binnen 3 werkdagen aan het gemeentebestuur bezorgd, de aanvrager krijgt hiervan bericht. Hij of zij komt daarna op afspraak langs bij de dienst Burgerzaken om ter plaatse een nieuwe pincode aan te maken.

Werd je identiteitskaart afgeleverd na 1 januari 2022 dan hoef je geen pukcode aan te vragen, maar kan je ineens een afspraak maken om je pincode te deblokkeren en een nieuwe in te stellen.

De aanvraag kan ook gebeuren via https://www.ibz.rrn.fgov.be/nl/identiteitsdocumenten/eid/aanvraag-pincode/. De aanvrager vult zijn rijksregisternummer en een geldig e-mailadres in waarnaar een bevestiging van de aanvraag verstuurd zal worden. De nieuwe codes zullen dan binnen 3 werkdagen toekomen in de gemeente waar de aanvrager ingeschreven is.

Voor de aanvraag van een nieuwe pukcode hoeft men dus niet meer naar de gemeente. Dat is echter wel nodig om de pukcode af te halen en een nieuwe pincode in te stellen.

Met de elektronische identiteitskaart kan men een document digitaal en vanop afstand ondertekenen, bijvoorbeeld via het internet, en bewijzen dat men wel degelijk de persoon is die men beweert te zijn. Om misbruik te vermijden zijn die mogelijkheden, net zoals bij een bankkaart, beveiligd met een pincode (Personal Indentification Number).